آزمون عملکردی ویژگی و محاسن زیادی در ارزشیابی دارد فقط در یک جمله علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی .
دانش آموزانی که در معرض ارزیابی آزمون های عملکردی معلم قرار می گیرند به یک توانمندی بالای علمی و یادگیری در سطوح بالاتر سوق داده می شوند هر چند هم غلط داشته باشند ولی نسبت به کلاسی که این آزمون گرفته نمی شود ، یک سرو گردن بالاتر قرار می گیرند . آشپز اگر غذا را هم بسوزاند جلوتر از کسی است که آشپزخانه ندیده و وارد آشپزخانه نمی شود.
دانش آموزان در آزمون عملکردی قرار است دانش خود را به کار بگیرند و عملکرد خود را بروز دهند پس باید دانش مطلب به طور کامل گفته شود و یا دانش به طور کامل یادگرفته شود بعد بخواهیم در شرایط ها و یا حالات مختلف دانش را به عملکرد تبدیل کنند و آزمون بگیریم. به طور مثال املا یک آزمون عملکردی است زمانی این آزمون مناسب است که دانش درس و کلمات آن درس را فراگرفته باشند.