خلاصه بگویم یک سر یادگیری دانش آموز است . او نیز باید در یادگیری خود نظر داشته باشد. نتایج و پاسخ های خود سنجی در ارزشیابی معلم از وی دخالت ندارد مهم این است که دانش آموز که یک سر یادگیری است باید در شرایطی قرار بگیرد که با خود آگاهی و تفکر در مورد خود ( فراشناختی) به حرکت و اصلاح خود ( هدف ارزشیابی) بیانجامد.
راه های زیادی است مثلا استفاده از شکل و نمادها در سنجش از خود، تکمیل جملات ناقص برای خود در یادگیری ، تصحیح اوراق امتحانی و املاها ، استفاده از فهرست وارسی که شخصا جواب دهد ، توصیف کامل عملکرد از تمام دروس و ...