ارزشیابی یک چرخه و یک فرایند است که به دنبال اصلاح و پیشرفت یادگیری است ولی قبل از آن لازم است جمع آوری اطلاعات به خوبی انجام شود به اشتباه و تصور ناصحیح مغز آن جمع آوری اطلاعات است یعنی با داشتن ابزارهای زیاد و متنوع ارزشیابی مان صحیح و کامل است در صورتی که یک معلم نباید در این مرحله بماند و با نمایش و کاغذ بازی زیاد در ابزارهای جمع آوری ، ارزشیابی صحیح برای خود تلقی کند بلکه مرحله مهم تر از آن تجزیه و تحلیل اطلاعات است که این مرحله بسیار مهم است زیرا که ممکن است حتی با کمترین اطلاعات ، یک معلم توانمند بتواند تجزیه و تحلیل درست و یا علت یابی مناسبی داشته باشد و بهبود به خوبی صورت گیرد ولی ماندن در جمع آوری اطلاعات و مشغولیت های بی مورد در جمع آوری اطلاعات فرصت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری های بعدی از معلم گرفته می شود و پیشرفت های صحیح در یادگیری که هدف ما از ارزشیابی است صورت نخواهد گرفت .