برای درنظر گرفتن سطحی از یادگیری و تعیین رتبه های آن باید به جدول سطوح یادگیری که در پایان راهنمای ارزشیابی است مراجعه شود و نیز می توان اهداف و انتظارات دروس و یا کتب را در نظر بگیریم و میزان دستیابی به هریک را رتبه بندی کنیم. ولی به طور کلی باید گفت:
خیلی خوب : رتبه کسی است که به اکثر اهداف و انتظارات آن درس و یا کتاب رسیده باشد.
خوب : رتبه کسی است که به اکثر اهداف و انتظارات آن درس و یا کتاب نرسیده ولی در حد مطلوب رسیده باشد.
قابل قبول : رتبه کسی است که تقریبا به نیمی از اهداف و انتظارات آن درسی و یا کتاب رسیده باشد.
نیاز به تلاش بیشتر : رتبه کسی است که به کمتر از نیمی از اهداف و انتظارات آن درس و یا کتاب رسیده باشد.
ــ تعیین میزان و یا تعداد غلط برای در نظر گرفتن سطوح و رتبه ها درست نیست زیرا که نوع غلط ها و میزان آن و انتظارات یکسان نیستند. مثلا چهار تا غلط در دندانه ننوشتن با چهار تا غلط در کلمات که حروف هم صدا را اشکال دارد، فرق می کند.
خیلی خوب : رتبه کسی است که به اکثر اهداف و انتظارات آن درس و یا کتاب رسیده باشد.
خوب : رتبه کسی است که به اکثر اهداف و انتظارات آن درس و یا کتاب نرسیده ولی در حد مطلوب رسیده باشد.
قابل قبول : رتبه کسی است که تقریبا به نیمی از اهداف و انتظارات آن درسی و یا کتاب رسیده باشد.
نیاز به تلاش بیشتر : رتبه کسی است که به کمتر از نیمی از اهداف و انتظارات آن درس و یا کتاب رسیده باشد.
ــ تعیین میزان و یا تعداد غلط برای در نظر گرفتن سطوح و رتبه ها درست نیست زیرا که نوع غلط ها و میزان آن و انتظارات یکسان نیستند. مثلا چهار تا غلط در دندانه ننوشتن با چهار تا غلط در کلمات که حروف هم صدا را اشکال دارد، فرق می کند.