معلم برای همسویی و همخوانی با خواسته های امروز دانش آموزان باید انگیزاننده های درونی را در وی تقویت کند تا یادگیری افزایش یابد.این ربطی به نوع ارزشیابی ندارد . این هنر و رسالت و نقشی اساسی معلم است که انگیزه یادگیری را روزبه روز زیاد نماید . اگر این انگیزه در ارزشیابی قبلی بررسی نماییم ، می بینیم به ظاهر و ترس از اسلحه نمره بوده است نه انگیزه های معلم . پس هنر ایجاد انگیزه معلم باید در انگیزه های یادگیری بچه ها حرف اول را بزند نه نوع و نحوه خواستن و ارزشیابی ما.
حذف رقابت بین دانش آموزان در مدارس یکی از راهکارهای مهم انگیزشی در مدارس است و در فضای تربیتی رقابت معنایی ندارد، زیرا تمام دانش آموزان می توانند با رعایت تفاوت های فردی و به شرط فقدان نقص این توانایی ها را کسب کنند.