1- علاقه معلم به بهبود و اصلاح وپیشرفت دانش آموز با ارائه گزارشی در این ارتباط
2-اشراف کامل معلم به اهداف و انتظارات آموزشی و نشانه های یادگیری در هر درس از مواد درسی پایه ( در صورت عدم اشراف می توان به راهنمای تدریس دروس و راهنمای ارزشیابی کیفی توصیفی بخش پایانی و سطوح عملکرد یادگیری توجه شود. )
3- وجود پوشه کار و سایر مستنداتی که در فرایند آموزش و به منظور نشان دادن روند پیشرفت تحصیلی دانش آموز ، به صورت هدفمند جمع آوری ، انتخاب و ساماندهی شده است .
4- آگاه کامل از مصادیق مقیاس های رتبه ای ( سطح دستیابی به اهداف) خیلی خوب ، خوب ، قابل قبول ، نیاز به تلاش و آموزش بیشتر و نیاز به آموزش مجدد .
5- در نظر گرفتن راه کارهایی در جهت اصلاح و بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموز در گزارش پیشرفت تحصیلی