البته ارزشیابی خوب به معنای حذف نمره و یا جایگزینی مقیاسی دیگر به جای آن نیست . بلکه ارزشیابی خوب ، ارزشیابی است که معلم با کمک ابزارهای مناسب و علمی ، با یک ارزشیابی تکوینی به یک رویکرد بازخورد توصیفی بینجامد.
با سه سوال می توان نتیجه گرفت که نمره (عدد) میزان یادگیری را نمی رساند و عدد با یادگیری سنخیت ندارد و میزان آن را نمی رساند؟
سوال اول : فردی که ریاضی را 14 گرفته یادگیری او را چگونه تلقی می کنید؟ ( دانشجوی دکترا نمره اول کلاس این نمره را گرفته ودانش آموز کلاس اول که با سه سوال و دو غلط این نمره را گرفته اند.)
سوال دوم : آیا دو دانش آموزی که هر دو در علوم 15 گرفته اند در یادگیری علوم برابرند ؟ ولی عدد می گوید که برابرند.
سوال سوم : آیا کسی که نمره اش 20 شده یعنی دو برابر کسی که ده شده است می داند یا یادگرفته است ؟ ولی عدد این را می گوید.
پس عدد میزان یادگیری را نه تنها نمی رساند بلکه نمی تواند توصیفی از وضعیت ( قوت و ضعف) ارائه کند.